پرسشنامه مقبولیت اجتماعی کودکان دبستانی
مقبولیت اجتماعی یکی از زمینه های رشد اجتماعی دوره ی کودکی است که توسط روان شناسان مورد مطالعه قرار گرفته است و شامل گرایش فرد به ارائه ی تصویری مطلوب از خویشتن به دیگران است که طی کنش های متقابل اجتماعی صورت می گیرد . اگرچه برای سنجش مقبولیت اجتماعی ابزارهای مناسب و مشخصی در دست نیست لیکن در این راستا مقیاس مقبولیت اجتماعی مارلو – کران (۱۹۶۰) برای بزرگسالان و مقیاس مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (۱۹۷۰) برای کودکان معرفی شده است .
این پرسشنامه دارای ۱۷ گویه است و پایایی آن به روش بازآزمایی ۰/۵۸ به دست آمده است .
اعتبار همزمان پرسشنامه را نیز بر اساس بهره ی هوش کلامی محاسبه کردند که حاکی از همبستگی معنادار دو متغیر داشته است .
این پرسشنامه با ۱۷ سوال سه گزینه ای بلی ، تاحدودی و خیر تنظیم شد و نمره گذاری به صورت ۰ ، ۱ و ۲ بوده و در سوالات ۹ و ۱۰ نمره گذاری برعکس می شود . حداقل نمره ی آزمودنی در پرسشنامه صفر و حداکثر ۳۴ است . نمره ی بیشتر نشان دهنده ی مقبولیت اجتماعی بالاتر و نمره ی کمتر برعکس است .
نتیجه ی کلی حاکی از آن است که پرسشنامه ی مذکور از حد قابل قبولی از اعتبار و پایایی برای مقاصد پژوهشی برخوردار است
سازنده اصلی: فورد و رابین
اعتبار سنجی: راحله سموعی
توضیحات کامل به همراه روش شناسی و پایایی و روایی در فایل آزمون موجود است.